SPF in dagelijkse producten

12:08 Nannick 0 Comments

Je hoort het steeds meer dat SPF in een gezichtscrème noodzakelijk is. In veel make-up producten zit SPF, zoals foundation en zelfs oogschaduw. Het heeft tegenwoordig allemaal een beschermingsfactor tegen de zon. Zelfs in de winter lopen veel mensen met een gezichtscrème waar SPF in zit. Maar heb je dat eigenlijk wel nodig? Wat betekent het? Wat is nou wel noodzakelijk? Dat lees je allemaal in dit artikel.

SPF betekent Sun Protection Factor. Dit vertelt hoelang je in de zon kunt zitten zonder te verbranden en het vertelt ook hoeveel het beschermt tegen UVB-straling. Niet tegen UVA-straling. Wat is nou het verschil?

UVB-straling heeft het grootste effect op korte termijn, dit zien wij als we verbrand zijn. Het beschadigd ons DNA. UVA-straling kan je niet voelen maar het is wel aanwezig, dit heeft schadelijke effecten op lange termijn. Zoals het eerder/sneller krijgen van huidveroudering of huidkanker.
Of een product beschermt tegen UVB-straling of UVA-straling wordt meestal duidelijk vermeld op de verpakking. Net zoals bij deze bronzer.

Beschermd tegen UVA- straling
Nu weten we het verschil tussen UVA-straling en UVB- straling. SPF beschermt meer voor UVB-straling dan UVA-straling. Veel crèmes geven aan dat ze beschermen tegen allebei de stralingen, maar meestal is dat niet het geval!
Als je een crème wilt dat goed tegen UVA-straling beschermd dan moet het zinkoxide, avobenzone, titanium dioxide, mexoryl SX, tinosorb of ecamsule bevatten. Kijk dan ook altijd goed op de verpakking van een product of het tegen UVA-straling of UVB-straling beschermd. En kijk ook gelijk naar de ingrediënten.

Een crème met SPF is wel nodig als je geen beschadigingen aan je lichaam wilt. Het beschermd niet optimaal, maar wel een beetje. Hoe hoger het SPF getal hoe meer/langer het je lichaam beschermd.
Als je een crème met SPF gebruikt moet je het wel meerdere keren per dag aanbrengen. 1x is niet genoeg voor een hele dag bescherming tegen de zon.

Wil je eigenlijk nog een andere crème gebruiken waar geen SPF in zit, dan moet je dit als eerste aanbrengen. Daarna pas de crème met een wel beschermende factor tegen de zon. Wanneer je dat niet doet heeft de beschermingsfactor geen nut meer. Je kunt wel make-up over de crème met een zonnefactor gebruiken. Het is natuurlijk helemaal goed als daar ook SPF in zit. Gelukkig zie je dit bij steeds meer make-up producten.


Je kunt ook makkelijk een crème zonder SPF gebruiken, vermijd dan wel zoveel mogelijk de zon. Ook in de schaduw heb je kans op schadelijke gevolgen voor je lichaam. De crème met SPF beschermd je huid ook tegen couperose en pigmentvlekken. Met couperose worden rode vlekken en rode adertjes op je neus en wangen bedoeld. En SPF houdt rook, stof en luchtvervuiling tegen. Eigenlijk is er dus maar een goede oplossing: een crème met SPF.

Moet ik ook SPF in de winter gebruiken? Ja! Zelfs in de winter moet je het gebruiken, veel mensen vergeten dat maar dan wordt je ook blootgesteld aan UVB-straling en UVA-straling.

Ik ga vanaf nu meer letten op producten waar SPF in zit, ik verbrand snel omdat ik een hele lichte huid heb. Eerst lette ik er niet zo heel veel op, soms kwam ik het tegen maar wist ik de werking er niet van. Nu dus wel, en ik ga er wel degelijk op letten. Ik zat net even naar mijn crèmes te kijken, en het verbaasde me hoeveel crèmes ik heb waar SPF in zit. Ik was er dus wel mee bezig zonder dat ik het door had.

Gebruiken jullie al crèmes met SPF?

Je hoort het steeds meer dat SPF in een gezichtscrème noodzakelijk is. In veel make-up producten zit SPF, zoals foundation en zelfs oogschad...