What I want || De camera van vroegâh

12:00 Nannick 0 Comments


Ik ben een beetje obsessed met alles wat met camera's te maken heeft. Ik heb een spiegelreflex camera en sinds kort ook een ketting met een camera daaraan (gekregen van een lieve vriendin). Maar wat ik nu heel graag wil is een polaroid camera, eigenlijk sinds gister. Ik wilde het eerst voor sinterklaas vragen, maar aangezien ik niet wist hoe duur zo'n ding was liet ik het maar voor wat het was. Maar het bleef maar in mijn hoofd zitten, en eigenlijk is het heel erg gaaf. Op de bovenstaande foto zie je een polaroid camera, ziet dat er niet vet cool gaaf uit? Echt een old skool style, een camera wat vroeger werd gebruikt. Waar je nu op zich niet zo heel veel meer mee kan doen. Maar ik wil het echt heel graag hebben...



Er zijn natuurlijk verschillende soorten polaroid camera's, ze zijn allemaal verschillend. Maar degene die ik het meest mooi vind zijn witte camera's met gekleurde lijntjes erover heen. Net zoals de Instagram app! Echt awesome! De andere camera's die helemaal zwart zijn, vind ik niet zo mooi.

Een polaroid camera is echt één van de eerste camera's die ze vroegâh gebruikte! Direct na het maken van een foto komt er een fotoafdruk uit. Meestal van een klein formaat. De eerste polaroid camera was er in 1948. Deze uitleg stond op Wikipedia, zo krijgen jullie een beetje een beeld van hoe zo'n camera werkt.
Tussen papier en film wordt een pasta uitgespreid van tegelijkertijd ontwikkelaar en oplosmiddel van het zilverzout. De ontwikkelaar reduceert het belichte zilverzout tot zilver in de filmlaag. Het oplosmiddel gaat in de filmlaag en draagt de niet-gebruikte ontwikkelaar weg naar het papier. Het papier is geprepareerd met zilverkiemen en de ontwikkelaar zal nu de zilverionen in aanwezigheid van de kiemen ontwikkelen. We krijgen dus een positief beeld op het papier, naast het negatiefbeeld op de film. Gemaakte foto's zijn niet langer houdbaar dan 10 jaar.


Kijk, op de bovenstaande foto komt de fotoafdruk eruit. Hoe leuk is dat! Je zult misschien denken wat ik er mee moet. Aangezien de kwaliteit van de foto's er een stuk op achteruit gaat. De kwaliteit van een spiegelreflexcamera zijn natuurlijk velen malen beter. Maar het is een soort vintage accessoire. Als ik er (vroeg of laat) eentje ga kopen zal het twee functies hebben. 1. Ik maak er schattige fototjes mee, maar waarschijnlijk niet veel. Want voor het afdrukken heb je speciaal papier nodig, en dat is vaak erg duur. En 2. het dient als uber gave accessoire op mijn kamer. Ik heb namelijk een boekenplank waar mijn camera's op staan en daar past deze echt precies bij. Ooh, wat mooi!


Ik ben er nog niet over uit of ik een echte of een tweede hands polaroid camera wil. Gister was ik aan het zoeken op marktplaats.nl en daar staan echt super leuke exemplaren tussen. Ook precies hoe die er voor mij uit moet zien. Wit en gekleurde lijntjes. Een echte camera kost al snel rond de €100 of €200. Die van markplaats zitten rond de €30 - €60. Dat laatste vind ik wel een reële prijs ;)

Ik houd jullie op de hoogte! En wat vinden jullie van zo'n polaroid camera? Ik kan niet wachten om er eentje te kopen, maar ik ga eerst eens goed zoeken!

Ik ben een beetje obsessed  met alles wat met camera's te maken heeft. Ik heb een spiegelreflex camera en sinds kort ook een kettin...