Hét beauty woordenboek

12:00 Nannick 0 Comments


Soms denk ik wel dat deze termen algemeen bekend zijn. Dan denk ik er niet over na dat er óók meiden op mijn blog kijken die nog nooit van termen zoals "shapen" en "chippen" gehoord hebben. Raar dat ik daar nooit eerder aan gedacht had, tot dat op een dag me moeder nou eens vroeg waar ik het over had. Ik gebruikte de woorden zoals "pigmentatie" en "crease", waarop mijn moeder zoiets had van say what? Heb jij dat nou ook
? Lees dan verder voor meer onbekende woorden die ik je allemaal ga uitleggen!

De termen die vaak worden gebruikt bij beautybloggers of visagisten heb ik allemaal verzameld. Deze termen worden ingedeeld in 3 groepen: 'algemene termen', 'make- up producten' en 'kwasten'. Ik hoop dat ik jullie in dit artikel wat nieuwe informatie meegeef!

Algemene termen

Crease:
Dit is de ruimte tussen het bewegend ooglid en het bot onder je wenkbrauw. Als je je ogen een beetje open houdt kan je de boog goed zien. Dit word ook wel eens de arcadeboog genoemd
Highlighten: Het laten oplichten van bepaalde gedeelten van je gezicht
Blenden: Het vervagen van de kleur zodat je geen harde lijnen meer ziet en de kleuren in elkaar over lopen
Chippen: Het afbladderen van nagellak op je nagels
Dupe: Een product wat heel erg lijkt op een ander product (wat meestal veel duurder is), we spreken dan over de kwaliteit, structuur en kleur
Swatches: Het product aangebracht op de huid. Dit wil er soms heel anders uitzien dan in de verpakking
Review: Een artikel waarin een product wordt getest
NOTD: 'Nail Of The Day', een foto met wat voor nagellak ik op een bepaalde dag draag
EOTD: 'Eye Of The Day', een foto met een look wat ik op een bepaalde dag had gemaakt
Stash: een verzameling/collectie van bijvoorbeeld make- up
Palette: Een doosje met veel verschillende kleuren oogschaduw, blush etc.
Shimmer: Een glans in een product, met subtiele glitters
Pigmentatie: Het kwaliteit van de kleur, de hoeveelheid kleur iets afgeeft
Huls/flacon: De verpakking, bij parfum spreek je van een flacon
Holografische glitters: Glitters die in in het zonlicht telkens een andere kleur krijgen
Fullface: Foto van het hele gezicht, meestal om een hele look te laten zien
Shapen: Vorm geven aan bijvoorbeeld het gezicht
Fall out: Wanneer er bij het aanbrengen van oogschaduw een klein beetje oogschaduw van je kwast op je gezicht valt. Dit kun je voorkomen om je kwast van te voren af te tikken
Arcadeboog: zie het eerste woordje 'crease'
Creamy: Een product zonder glitter of shimmer
Finish: Eigenschap van de oppervlakte van bijvoorbeeld oogschaduw, lipstick of nagellak
Frost: Maximale fonkeling of glans in een product
Gloss: Glans
Haul: Iets waarin je laat zien wat je gekocht hebt
Lemmen: Een product heel graag willen
Mat: Zonder enige glans
Metallic: Metaalglansfinish van bijvoorbeeld oogschaduw of nagellak
Nude: Onopvallende make- up, bijvoorbeeld oogschaduw of nagellak
Spinnenpoten effect: Door teveel mascara aan te brengen, waardoor je wimpers dik worden en aan elkaar gaan plakken, als je ze zo kunt tellen
Overspray: Een patroon op een make- up product wat er met één veeg afgaat

Make up producten

Blush: Geeft je jukbeenderen wat kleur
Bronzer: Product om je gezicht wat bruiner te laten lijken, bronzer kun je gebruiken voor het shapen van je gezicht
Foundation: Vloeibare substantie dat je gezicht egaal maakt
Poeder: Product om glimmende delen van je gezicht te verhullen, of je gebruikt het om je foundation er langer op te laten zitten
Oogpotlood: Potlood wat je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken, bijvoorbeeld om je ogen mee te omlijnen
Wenkbrauwpotlood: Potlood om je wenkbrauwen mee bij te tekenen
Mascara: Vloeibare substantie dat meestal voor langere, vollere en krullende wimpers zorgt
Highlighter: Een product om bepaalde delen van je gezicht mee op te lichten
Concealer: Een camouflageproduct, verzacht oneffenheden
Eyeliner: Vloeibare substantie om je ogen mee te omlijnen
Oogschaduwbasis: crèmeproduct die je oogschaduw langer laat zitten
Oogschaduw: Gekleurde poeder voor op je oogleden
Wenkbrauwgel: Gel om je wenkbrauwen in model te houden
Wenkbrauwpoeder: Poeder om je wenkbrauwen mee bij te tekenen


Kwasten

Beautyblender: Een ei- vormige spons waarmee je bijvoorbeeld foundation mee aan kunt brengen.
Stippling brush: Kwast met haren van verschillende lengtes, om subtiel make- up mee aan te brengen zoals blush of bronzer
Blending kwast: Oogschaduwkwast waarmee je je oogschaduw kunt blenden (zie blenden)
Blush kwast: Een kwast waarmee je blush kan aanbrengen (zie blush)
Buffer kwast: Hiermee kan je je foundation mee aanbrengen, de haren staan dicht op elkaar om een maximale dekking te geven
Concealer kwast: Kwast om concealer mee aan te brengen (zie concealer)
Fan brush: Waaiervormige kwast waarmee je overtollig poeder/ fall- out mee weg kan werken
Foundation kwast: Hiermee kan je foundation aanbrengen
Kabuki brush: Een dikke make- upkwast om poeder of minerale make- up mee aan te brengen
Oogschaduw kwast: Make-up kwast om oogschaduw mee aan te brengen, dit is meestal een platte kwast met veel haren.
Poeder kwast: Hiermee kan je poeder aanbrengen.


Nu hoop ik dat jullie, na dit allemaal gelezen te hebben, weten waar ik het over heb! Sommige dingen zijn heel basic, maar altijd handig om weer even gelezen te hebben. Je kunt altijd weer terug linken naar dit artikel voor als je eventjes niet meer weet waar ik het over heb.

Van welk woord hadden jullie nog nooit gehoord? Of was het allemaal al een beetje bekend in jullie hoofdjes?

Soms denk ik wel dat deze termen algemeen bekend zijn. Dan denk ik er niet over na dat er óók meiden op mijn blog kijken die nog nooit va...