Column || Stressen als een baas

12:00 Nannick 0 Comments


Stress, jammer genoeg hebben we er allemaal mee te maken. Iets wat we niet graag willen. Wanneer er een drukke (niet leuke) periode aan zit te komen, schieten we massaal in de stress. We zijn soms zo druk bezig, dat we 's ochtends vroeg ons nest uitrollen om vervolgens 's avonds laat weer op de bank te ploffen en er voor de komende paar uren niet meer vanaf te komen. En als ik me niet vergis ben ik niet de enige die dat heeft! Sommige kicken op stress, het leuk vinden om als maar druk bezig zijn, anderen vinden het vreselijk. Lang leve het luie leven! Waarom stressen we? Wat heeft dat voor een effect op je lichaam/uiterlijk? Hoe kun je stress voorkomen? En hoe ga je in godsnaam met stress om?

Waarom stressen we nou eigenlijk? Kijk, stress is gezond en ongezond. Je kijkt misschien raar op als ik zeg dat stress gezond is, maar het is echt zo. Stress zorgt ervoor dat je goed presteert, je bent alert, geconcentreerd en efficiënter. De problemen ontstaan alleen het als we spreken over stress met een grote 's'. Om even moeilijk uit te leggen, ontstaat stress als de draaglast groter is dan de draagkracht. Daarmee wordt bedoeld dat je veel eisen aan jezelf stelt die je eigenlijk helemaal niet aankunt. Je hebt teveel dingen te doen waar je eigenlijk geen eens tijd voor hebt, dan komt de stress.



Een beetje stress is niet erg, maar het kan soms ook té ver gaan. Tegenwoordig is stress onderhand een dagelijks routine geworden, zowel op het werk als op school. Mensen gaan zelfs gewoon met stress op vakantie, ik dacht dat vakantie juist ontspannend zou moeten werken? Gelukkig zijn er ook minderen mate van stress. Een grappig feitje, sommige mensen schieten helemaal in de stress als zijn of haar mobiel het niet meer doet. Hoezo verslaafd? Maar: spanning/stress kun je tegengaan! Hoe doen we dat dan?

Wees niet te perfectionistisch, dit herken ik heel goed in mezelf. Vandaar dat ik ook regelmatig last heb van stress, story of my life! Stress komt dus als je teveel van je zelf wilt/verwacht, misschien moeten we wat minder dingen afspreken/plannen. Niet alles 'moet', je hoeft niet perfect te zijn. Er mogen ook wel eens dingen mislukken (nooit verwacht dat ik dit zou zeggen, but it's true!).


Ontspan en maak een planning, kan allebei heel handig zijn. Het is lekker om per dag gewoon een half uur niks te plannen, gewoon simpel weg niks doen. Heerlijk! Het maken van een planning is ook erg handig, een planning is het handigst als je het opschrijft. Zo kan alles uit je hoofd en staat alles op zwart en wit.

En niet te vergeten, stress heeft ook invloed op hoe je eruit ziet. Zoals ik altijd doe, velletjes bijten rondom mijn nagels. Een van de dingen waar ik me echt aan erger, bah. Maar ook het bijten van nagels komt vaak voor tijdens een stress- periode. Sommige mensen krijgen zelfs een onrustige huid van stress, gelukkig ik niet! Oh en nog iets handigs, leer om te gaan met stress. Herken je stress, zo kun je je stress makkelijk voorkomen. Als jij van jezelf weet dat chocola helpt tegen de stress, ga chocola eten!

Heb jij wel een stress? En hoe ga jij met stress om?

Stress, jammer genoeg hebben we er allemaal mee te maken. Iets wat we niet graag willen. Wanneer er een drukke (niet leuke) periode aan z...