How- to || Goed voorbereid naar school

12:00 Nannick 0 Comments


Voor de kinderen op de lage scholen is de vakantie alweer afgelopen, weg met de pret en op naar school! De jongens en meiden die op de middelbare school zitten (zoals ik) hebben nog zomervakantie, het verschilt natuurlijk per regio, maar voor mij is dit alweer de laatste week. Ik heb genoten van mijn vakantie, ook omdat ik er echt aan toe was, maar ik vind het nu wel weer genoeg. Ik heb weer zin om naar school te gaan mensen, hoewel iedereen me daar echt voor gek verklaart. Wat is daar nou gek aan? Het is toch leuk om iedereen weer elke dag te kunnen zien en gewoon dikke lol in de lessen te kunnen hebben. Ik vind dat echt leuk en dat heb ik serieus gemist in de vakantie. Maar over een weekje kan ik er weer lekker van genieten. Voordat we weer naar school gaan, moeten we er natuurlijk wel helemaal klaar voor zijn. Lees hieronder hoe ik me klaarmaak voor school, misschien heb jij er ook wat aan!

Goed uitrusten
In de vakantie heb je genoeg tijd gehad (zo'n ander halve maand) om uit te rusten. Heb je dit niet kunnen doen, dan heb je toch iets verkeerds gedaan. Een vakantie is er juist voor om weer helemaal bij te tanken, zodat je wanneer de school begint er weer 100% tegenaan kan. Heb je nog niet helemaal kunnen uitrusten, plan dan de laatste week helemaal niets. Slaap uit en kijk per dag wat je eventueel kan gaan doen, met natuurlijk niet te veel inspanning, anders heeft het nog geen nut.

De stad in voor schoolspullen
Ik wil er liever nog niet aan denken in mijn vakantie... de schoolspullen! Maar zo ongeveer aan het einde van de vakantie ontkom je er niet aan. Wil je nog een leuke agenda en leuk kaftpapier scoren dan is het niet handig als je een weekend voor je eerste schooldag komt aankakken bij de V&D. Alle leuke dingen zijn natuurlijk al weg, daarom is het handig om daar op tijd aan te denken. Maak een lijst met wat je allemaal nodig hebt, ga met een vriendin naar de stad en koop gewoon alles in een keer. Van kaftpapier tot potloden. Dan weet je tenminste zeker dat je alles hebt.


Boeken bestellen en kaften
Zonder boeken gaat het een beetje moeilijk om je school te volgen. Die zul je dan ook echt moeten hebben. Ik moet mijn boeken via internet bestellen, wat je voor een bepaalde datum moet doen. Meestal doe ik dat gelijk als ik de mail binnen krijg, want zo weet ik ook zeker dat ik het niet ga vergeten. Als je je boeken dan eenmaal hebt (bij mij stond er een hele grote 'welkom-terug-van-je-vakantie-doos' met daarin de boeken op mij te wachten) kun je gaan kaften! Ga er een middag voor zitten en het is zo gedaan.

Kledingkast uitzoeken
Van te voren je hele kamer opruimen en je kledingkast uitzoeken, zodat je weer opgeruimd kunt beginnen. Je kamer is netjes, en zo kun je je ook beter concentreren op je huiswerk. In de kledingkast liggen alleen nog passende kleding, zo hoef je 's ochtends niet meer na te denken of je die ene broek nou wel of niet meer aan kon. Scheelt weer tijd.

Outfit's plannen en klaarleggen
Ik ken mensen die 's ochtends pas zijn of haar kleding uitkiezen, dat kost echt veel tijd! Het is veel handiger om de avond van te voren alles op je bureau neer te leggen en dat je het alleen nog maar hoeft aan te trekken. Als je dan een keer geen inspiratie hebt om iets leuks te combineren, ben je in ieder geval nog op tijd! Of je kiest in het weekend alle outfits voor de hele week, misschien iets te voorbarig want soms heb ik echt geen zin in een rokje terwijl ik die van het weekend had uitgekozen.


Goed humeur en have fun
Stap met je goede been uit bed, lach in de spiegel en have fun. Met een goed humeur kom je heel ver op school. Zit je met een gezicht wat staat op onweer in de les, dan maak je daar geen vrienden mee. Zowel de leraren en je klasgenootjes hebben niet zoveel zin om met je te gaan praten. Zorg dat je lekker vrolijk bent, zo maak je ook veel lol en gaat de dag weer lekker snel voorbij. Voor je het weet ben je weer lekker thuis. En wat ook helpt als je een off- day hebt: geniet van de kleine dingetjes. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om  's ochtends (voor 10 minuutjes) naar school te fietsen.

Goed en genoeg slapen
Een mens heeft per dag minimaal (!) 8 uur slaap nodig om de volgende dag goed te kunnen functioneren. Voor school is dat natuurlijk handig, ik weet het niets is zo lekker om in de les in slaap te vallen, maar voor je rapport is het misschien handig om op te letten! Kan je 's avonds niet in slaap komen, stop dan een uur van te voren met het gebruik van elektronica, want dit zorgt ervoor dat je minder snel in slaap kan komen. Al zie ik daar bij mij weinig verschil in.

Je huiswerk plannen
Plannen! Is oooooh zo belangrijk! Niets is zo lekker om je hoofd te legen en alles op een rijtje te hebben (op papier natuurlijk). De blokjes van de Hema zijn daarvoor trouwens erg handig (to- do blokjes). Als je alles denkt te onthouden dan heb je het mis, als je lijstjes maakt is het veel overzichtelijker en kun je zelfs erbij zetten hoeveel tijd het in beslag neemt. En geef toe: het werkt toch veel beter als je elke keer wat kunt afstrepen?

Every day make- up look bedenken
Een everyday make- up look heeft iedereen wel. Sommige meiden doen echt elke dag iets anders (dat deed ik eerst ook) maar je kunt ook gewoon een school look maken en die elke dag op doen. Je hoeft natuurlijk niet met rode lippenstift en heel veel oogschaduw naar school. Als je het wil kan dat natuurlijk, maar het kost wel veel tijd. En het liefst willen we allemaal nog een kwartiertje extra in bed blijven liggen. Vorig jaar deed ik maandag t/m donderdag dezelfde look en vrijdag met oogschaduw en alles, omdat ik toen laat moest beginnen en toch overal de tijd voor had. Dit jaar ligt het natuurlijk aan mijn rooster.


Vergeet je ontbijt niet en op tijd komen
Ontbijt is zo belangrijk 's ochtends, het is echt niet verstandig om dat over te slaan. Van je ontbijt moet je het hebben, je krijgt er vitamines en energie door. Het geeft je een oppepper in de ochtend. Bovendien is het not done om je ontbijt over te slaan, ook niet als je wilt afvallen. Helpt helemaal niet! Naast het eten van een goed ontbijtje is het slim om op tijd te komen. Ook dit moet ik echt onder de knie krijgen, ik ben een ster in het te laat komen op school. Helemaal als ik denk de tijd te hebben terwijl het niet zo is, ik vertrek altijd te laat met als gevolg 1 minuut voordat de bel gaat op school te komen. Dat wordt rennen. Volgend jaar is mijn doel: elke dag op tijd komen. Ik hoop dat het gaat lukken.

Prioriteiten stellen voor elk vak
Denk na wat je wilt halen dit jaar. Ging het vorig jaar niet zo goed? Bedenk dan wat er beter kan dit jaar. Je kunt natuurlijk ook prioriteiten stellen, bedenk een gemiddeld cijfer voor al je vakken of stel per vak wat je minimaal wilt staan. Het is ook een optie om te zeggen: ik mag maar 5 (ik noem maar een zijstraat) onvoldoendes per maand halen. Meer niet, klaar. Daar moet je je dan ook aan houden. Stel prioriteiten die bij jou passen en waar jij je goed bij voelt.


Zo, dit waren mijn tips voor hoe je helemaal klaar kunt maken voor school. Ik ben er in ieder geval al helemaal klaar voor en ik kan niet wachten om te beginnen. Wedden dat ik dinsdagochtend met een lach op mijn gezicht mijn bed uit stap! Nog even een paar dingen wat je dus juist niet (!) moet doen: stressen (waarom nu al? school is nog niet eens begonnen), denken dat je blijft zitten, te weinig slapen en denken dat je het allemaal wel kan zonder op te letten. NIET DOEN DUS.

Hoe bereiden jullie je voor op school, en wanneer moet jullie weer naar school of zitten jullie al op school?

Voor de kinderen op de lage scholen is de vakantie alweer afgelopen, weg met de pret en op naar school! De jongens en meiden die op de mi...