Bescherm je gekleurde haar

11:00 Nannick 0 Comments


Als je gekleurd haar hebt, is dat heel erg leuk en fijn, maar dan wil je daar natuurlijk wel zo lang mogelijk plezier van hebben. Ik geef je groot gelijk, want ik ben nog lang niet uitgekeken op mijn rode lokken. Gekleurd haar heeft een betere verzorging nodig, het is toch chemisch wat je in je haar smeert. Hoe je je haar langer gekleurd kan houden en wat voor verzorging je je haar moet geven, vertel ik je in dit artikel!

Je hebt 2 soorten haarkleuring. Uitwasbaar en permanent. Uitwasbare kleuring gebruikte ik eerst altijd, omdat ik nog geen permanente kleuren mocht gebruiken. Het is super handig, de kleur vervaagd natuurlijk na een tijd, maar van uitgroei heb je weinig last. Daar tegenover staat permanent, die kleur vervaagd ook iets, maar hierbij moet de kleur echt uit je haar groeien. Bij permanente kleuring heb je sneller kans op uitgroei. Vooral bij opvallende kleuren (zoals rood) is het helemaal goed te zien. Dit moet je dan ook goed bijhouden.


Verzorging:
- Hoe je het ook went of keert, je haar kleuren is slecht voor je haar. Het is een chemisch proces wat je haar aantast, en dat kan nooit goed zijn. Daarom is het extra belangrijk om je haar goed, maar dan ook echt goed, te verzorgen.
- Gebruik een extra voedende conditioner.  Elke keer na het wassen van je haar. Je kan ook per week een voedend masker, dat is namelijk ook geen overbodige luxe.
- Voelt je haar wat droog aan bij de punten, dan kun je een serum gebruiken. Gebruik dit na het douchen als je haren handdoek droog zijn. Als je het op droog haar doet, heb je kans dat het snel vet wordt.
- Ik gebruik een color conditioner, dat houdt in dat het je haar extra kleurt en verzorgd. Zo vervaagt de haarkleur minder snel.
- Pas op met het gebruik van shampoo. Gebruik een shampoo het liefst zonder SLES of SLS. Dit zijn reinigers die juist je haarkleur vervagen, en dat willen we niet! Ik let daar eerlijk gezegd nooit op, maar er zijn mensen die daar wel op letten! Ik gebruik gewoon een shampoo speciaal voor gekleurd haar van head & shoulders. Dat werkt ook!


Overig:
- Was je haar niet te veel. Door het wassen kan je kleur ook vervagen of zelfs je haar uitdrogen. Door het wassen gaat de kleur er gewoon sneller uit, punt. Het is natuurlijk lekker om elke dag je haar te wassen, zodat de volgende dag je haar super zacht en alles behalve vet is, maar te veel wassen is ook slecht. 3 of 4 keer per week is genoeg. Ik probeer mijn haar zo min mogelijk te wassen, soms doe ik het om de dag en soms zelfs om de 2 dagen. Dat ligt er maar net aan welke stylingsproducten ik heb gebruikt.
- Hoewel zon voor ons super fijn en warm is, is het voor onze gekleurde haren niet zo'n pretje. Ook zon doet je kleur vervagen, dus kijk uit! Vooral op vakantie, als je ook veel in het water gaat.

Je moet je haar dus altijd goed verzorgen, ook al heb je geen gekleurd haar: het kan nooit kwaad. Heb jij gekleurd haar, zo ja, welke producten gebruik je dan?

Als je gekleurd haar hebt, is dat heel erg leuk en fijn, maar dan wil je daar natuurlijk wel zo lang mogelijk plezier van hebben. Ik ...