Examenstress oh my god

17:15 Nannick 0 Comments

Inmiddels ben ik met mijn laatste officiële lesweek bezig. Even denken, over zo'n 5 weken beginnen de examens. Alleen al als ik er aan denk zorgt het voor een regelrechte chaos in mijn hoofd. En dat samen met zo'n miljoenen anderen examenkandidaten. Ik heb stress, en dat al 5 weken voordat de examens echt beginnen.



Maar waarom onderneem ik geen actie? Want, in plaats van dat ik dit artikel schrijf had ik ook kunnen leren voor mijn herkansing voor aankomende vrijdag, of had ik al vast wat door kunnen nemen voor mijn examens. Toch stellen we het leren uit. Presteren wij beter onder tijdsdruk? Als ik naar mezelf moet kijken: ja.
Geef mij een deadline en ik heb alles tot in de puntjes geleerd vlak voor de deadline. Geef je mij geen deadline stel ik het uit en denk ik "Oh, dat komt later wel, dit is nu even belangrijker". Ja zo gaat dat dus niet. Moet je nagaan dat er tegen jou wordt gezegd: "Kijk maar wanneer je je examens doet, is niet belangrijk". Dat is toch gek? Alleen maar omdat we gewend zijn aan het idee dat we voor een bepaalde dag alles moeten kennen voor dat ene vak. En juist omdat er een deadline is, activeert het leerlingen om te gaan leren. Hoewel niet elke leerling kan presteren onder tijdsdruk, maar zij zouden dus eventueel eerder kunnen beginnen waardoor de tijdsdruk minder wordt.

Aangezien ik dus ook examen doe, heb ik nog een paar geweldige tips die voor mij perfect werken:
1. Geen planning maken. Ik zet wel op een rijtje wat ik moet doen, maar als ik alles precies ga indelen wordt ik gek. Het zorgt alleen maar voor nog meer chaos als ik iets doe want niet op mijn planning staat. Geen planning maken, maar wel gewoon aan de gang gaan. Dat is wat je moet doen. Vertrouwen hebben in jezelf dat je het op tijd geleerd hebt!

2. Laat je niet afleiden. Moet je heel even 1 Whatsapp'je sturen, doe het niet! Het leidt je af en je concentratie is pats boem weg. Dat moeten we niet hebben. Blijf geconcentreerd en laat je door niemand afleiden. Zo krijg je de theorie zo snel mogelijk in je hoofd. 

3. Eet veel bananen, serieus dit is geen grapje. Bananen kunnen voor minder stress zorgen. Dat komt doordat er een of ander stofje in een banaan zit die je dus minder gestresst maakt. 

4. Zorg voor een goede afwisseling tussen ontspanning en leren. Je hoeft niet 24/7 te leren, ga iets leuks doen met je vriend of vriendinnen en denk even niet aan je examens. 

Degene die naast mij ook examens moeten doen: SUCCES!

Inmiddels ben ik met mijn laatste officiële lesweek bezig. Even denken, over zo'n 5 weken beginnen de examens. Alleen al als ik er aan d...