Lezen we liever een tijdschrift of een online blog?

11:56 Nannick 0 Comments


Vroeger, voor zover dat "vroeger" is, kocht ik nog wel eens een tijdschrift in de winkel. Ik las graag de Vogue, Glamour, Jackie en Elle. Maar nu, nu koop ik nooit meer een tijdschrift. Op de vraag "Hoe kan dat?", heb ik een antwoord. Het is simpel: er zijn online heel veel blogs waar in feite hetzelfde wordt vermeld en misschien nog wel meer ook. De online blogs nemen de posities van de tijdschriften over, tijdschriften zijn lang niet meer zo populair als vroeger. Blogs hebben ondertussen een grotere invloed gekregen. Maar wat zijn nou eigenlijk de verschillen en wat lezen we nou liever: een tijdschrift of een blog?


De officiële betekenis van een weblog is: "een soort dagboek dat iemand bijhoud". Daarnaast wordt een tijdschrift beschreven als: "een boekje met wisselende inhoud wat regelmatig verschijnt". Naar mijn mening zou de betekenis van het tijdschrift perfect passen bij een weblog, maar dan niet in de vorm van een boekje maar online. Want ook op een weblog verschijnen verschillende artikelen met een wisselende inhoud. Kijk naar mijn blog, de inhoud van elk artikel is verschillend. Dit is ook bij een tijdschrift, daar worden veel verschillende thema's beschreven. Er zijn bladzijdes over fashion maar ook over beauty, op een weblog dus precies zo!

Het grootste verschil tussen een tijdschrift en een blog is dat er achter een blog één persoon zit, terwijl er bij een tijdschrift een hele redactie verantwoordelijk is voor het blad wat ze maken. Het kost best veel tijd om in je eentje een blog te runnen. Nou heb ik het over de bekende blogs. Ik denk dat zij af en toe ook een redactie voor hun blog zouden willen hebben, omdat het zoveel tijd in beslag neemt. Dit kan natuurlijk niet, je bent zelf verantwoordelijk voor je blog. Het is juist zo fijn dat een blog zo persoonlijk is en dat je een band opbouwt met de blogger of de blogger met de lezers. Heb je dat gevoel bij een tijdschrift ook? Nee, helemaal niet. Als ik een stuk in een tijdschrift lees weet ik niet eens wie het geschreven heeft, bij een blog weet ik dat wel. 




Over het algemeen vind ik dat tijdschriften niet diep op een onderwerp ingaan. Misschien is dat ook niet de bedoeling van een tijdschrift, maar om nou alleen de prijs en het verkooppunt te melden is ook wat. Wanneer wij als bloggers een product reviewen, reviewen we echt alles! We vermelden niet alleen de prijs en het verkooppunt, maar we gaan ook diep in op het uiterlijk, de werking en de inhoudelijke ingrediënten. Bloggers zijn in staat om een heel artikel van 1000 woorden te wijden aan één lipgloss, ik zie de redacteurs van een tijdschrift dat niet doen. Het is misschien niet slim om dat in een tijdschrift te zetten, want wie leest er nou zo'n lang verhaal over één lipgloss? Maar dan heb je wel een uitgebreide review en kan je pas echt zeggen dat je je in het product hebt verdiept.

Het antwoord op de vraag of men nou liever een blog of een tijdschrift leest is voor iedereen anders. De een leest liever een tijdschrift en de ander is gek op het lezen van artikelen online. Ik ben meer van dat laatste. Ik ben van mening dat er op een blog veel meer informatie wordt gegeven, er wordt veel dieper ingegaan op het onderwerp of op het product. Buiten dat vind ik een tijdschrift niet eens meer interessant. Je komt bij elkaar geplakte afbeeldingen op een pagina tegen en er staat eigenlijk niets nuttigs waarvan ik denk "Zo dat wist ik nog niet". En kom op, €5 euro voor een tijdschrift? Ben je helemaal gek, dezelfde informatie kan ik ook gratis op blogs vinden. Voor mij is de keuze tussen een blog of een tijdschrift dan makkelijk gemaakt.

En hoe zit dat bij jou? Lees jij nog wel eens een tijdschrift of lees je ook alles op blogs?

Vroeger, voor zover dat "vroeger" is, kocht ik nog wel eens een tijdschrift in de winkel. Ik las graag de Vogue, Glamour, Jac...