How to: georganiseerd naar school

12:00 Nannick 0 Comments


Naast dat het verstandig is je boeken te hebben zijn er nog een paar andere essentiële dingen die je niet mag missen als je weer naar school gaat. Ook ik begin dit jaar aan mijn tweede jaar en ik wil georganiseerd te werk gaan, zodat ik niks mis en alles optimaal meekrijg. Hoewel ik mijn studie niet als moeilijk ervaar, is het toch handig om een paar dingen bij de hand te hebben. Op school krijg je namelijk veel verschillende dingen te horen. Vooral de eerste paar weken: allerlei informatie wordt op je afgevuurd en het is jouw taak om deze dingen niet te vergeten. Dus hoe ga je te werk?

Wat ik vooral essentieel vind is:

  • Een agenda
  • Een notitieboekje
  • To- do lijstje
Aan een agenda ontkom je haast niet. Het maakt niet uit of dat je je agenda bijhoudt via je telefoon of via een papieren agenda: als je er maar een hebt. Je maakt mij niet wijs dat je alles onthoudt. Tevens is het ook makkelijker om je voor te bereiden op de volgende week of dag. Je kijkt in je agenda wat je moet doen en zo ben je in je gedachten al bezig met het voorbereiden voor de les. 

Een notitieboekje is handig om allerlei dingen op te schrijven, denk bijvoorbeeld aan: aantekeningen, inleverdata, verplichte lessen en andere belangrijke opmerkingen. Aan het einde van het jaar is als goed is je hele notitieboekje vol, dat vind ik dan altijd leuk om te zien. Dan lijkt het tenminste alsof je nog iets nuttigs hebt gedaan, haha. 


To do lijstjes zijn misschien wel de handigste hulpmiddelen om georganiseerd te zijn. Wanneer je je lijstjes in je hoofd onthoudt ben je meer bezig met het onthouden van dat lijstje dan met de dingen die je eigenlijk moet doen. Wanneer je het opschrijft is het uit je hoofd en kan je volledig geconcentreerd verder aan wat je moet doen. En wat is er nou fijner dan aan het einde van de dag het laatste puntje van je lijstje door te strepen. Je hebt alles gedaan wat je wilde doen!

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier van studeren, maar ik wilde je mijn manier graag laten zien. Je moet zelf bepalen wat voor jou het beste werkt. 

Welke hulpmiddelen gebruik jij tijdens het studeren?

Naast dat het verstandig is je boeken te hebben zijn er nog een paar andere essentiële dingen die...