Spaarsysteem kleingeld

10:00 Nannick 0 Comments


Sparen is een lastig dingetje. Aan de ene kant wil ik heel veel sparen, maar aan de andere kant vind ik het ook heel verleidelijk om alles uit te geven. Dat is een beetje tegenstrijdig. Daarom bedacht ik voor mezelf een oplossing waarbij ik geld moet uitgeven voordat ik geld kan sparen. En ik weet dat dit heel tegenstrijdig klinkt. Bij de Action begon ik met het kopen van een spaarpotje. Ik sprak met mezelf af dat ik niks meer ga pinnen in de winkels. Ik zorg dat ik contant geld in mijn portemonnee heb zodat ik daarmee kan betalen. Het kleingeld wat ik terugkrijg wanneer ik teveel heb gegeven stop ik in de spaarpot. Zo spaar ik terwijl ik eigenlijk geld uitgeef.

Er komen natuurlijk niet honderden euro's per maand in dat kleine spaarpotje. Maar je moet het zo zien: elke euro is er één. Leuk is om met jezelf een datum af te spreken wanneer je het geld mag tellen. Geld van jezelf tellen en kijken hoe veel je al gespaard hebt is altijd leuk.
Dus als je het moeilijk vind om te sparen; probeer dan eens deze manier. Je kan het natuurlijk altijd opbouwen door meer te gaan sparen naast alleen het kleingeld.

Hoe spaar jij?

Sparen is een lastig dingetje. Aan de ene kant wil ik heel veel sparen, maar aan de andere kant v...